Asiakkaat
Maanmittauslaitos
Maanmittauslaitos tekee maanmittaustoimituksia, ylläpitää kiinteistöjen ja osakehuoneistojen tietoja, huolehtii omistusoikeuksien rekisteröinneistä ja kiinnityksistä, tuottaa kartta-aineistoja sekä edistää paikkatietojen tutkimusta.
Vaatimusmäärittely ja prosessimallintaminen
Paronin Konsultointi oli mallintamassa asiakkuudenhallinnan prosesseja sekä tekemässä CRM-järjestelmän vaatimusmäärittelyä osana hankintaprosessia. Vaatimushallinnan ja -välineen käyttöönotto ja jalkautus. GAP- ja hyötyanalyysin laatiminen. Hankinnan suunnittelutehtävät.
Hyödyt Maanmittauslaitokselle
- menetelmän ja -välineen määrämuotoinen käyttöönotto tehostamaan vaatimushallintaa
- selkeästi kuvatun prosessihierarkian avulla kokonaisuuden hahmottaminen helpottuu
- prosessien työnkulku visualisoi yksityiskohtaisemmin tarkemman tason toimintaa
- GAP- ja hyötyanalyysi johdon yhteenvetona
Vahanen Monitoring Services Oy
Paras asiakaskokemus ja liiketoiminnan tehostaminen avainasemassa palvelun parantamisessa
Vahanen Monitoring Services halusi selvittää, kuinka voisi kehittää ja parantaa asiakaskokemusta sekä tehostaa liiketoimintaansa. Yritys on kesällä tapahtuneen liiketoimintakaupan jälkeen osa Vahanen konsernia. Tavoitteena on muun muassa olla Suomen markkinajohtaja Energianhallinta- ja olosuhdepalveluiden tuottamisessa tarjoamalla palvelut tehokkaasti ja asiakasystävällisesti.
Projektin aikana tuotettiin selvitystyöraportti, jonka pohjalta Vahanen konserniin uusi yhtiö voi suunnitella ja toteuttaa prosessi- ja järjestelmämuutoksia tukemaan tehokkaammin omaa toimintansa. Hyvin nopeasti tuli selväksi, että yksi tavoitteiden saavuttamisen este on nykyinen toiminnanohjausjärjestelmä, joka pitäisi uusia.
Melko nopeasti otimme vaatimushallintajärjestelmän käyttöön ja asiakkaan liiketoiminnan asiantuntijoiden kanssa määrittelimme vaatimukset – eepokset ja käyttäjätarinat – järjestelmän hankintaa/toteutusta varten. Kuvasimme liiketoimintaprosesseja tehostavat ja niitä tukevan järjestelmän vaatimukset, joiden pohjalta uusi tuotannonohjausjärjestelmä voidaan toteuttaa.
”Olemme Paronin Konsultointiin kaiken kaikkiaan tyytyväisiä. Asiat esitettiin ja käytiin läpi perusteellisesti. Projektin tavoitteet ja aikataulu, jonka mukaan edettiin, esitettiin selkeästi ja ytimekkäästi. Erityisen tyytyväisiä olemme myös perusteelliseen dokumentointiin.”
- Sami Päivärinta, Toimitusjohtaja, Vahanen Monitoring Services Oy
”Vaatimusmäärittely meni hyvin. Olen tyytyväinen prosessimme perusteelliseen läpikäymiseen, sekä siihen, että saimme sitä kautta uusia ideoita ja ajatuksia, miten voisimme jatkossa toimia.”
- Saara Vajavaara, Palvelupäällikkö, Vahanen Monitoring Services Oy
Hyödyt Vahanen Monitoring Services
Parempi asiakaskokemus
- Uusi tapa toimia ja sitä tukeva järjestelmä tulevat parantamaan palvelun laatua ja sitä kautta tuottavat hyvän asiakaskokemuksen
Toiminnan tehostaminen
- Toiminnan tehostaminen mm. automaattisen työnohjauksen kautta nopeuttaa prosessin läpivientiä ja on kustannustehokkaampaa
Läpinäkyvyys koko toimintaan
- Projektien ja tehtävien seuranta helpottuu, kun projektikokonaisuus sekä omat avoimet tehtävät nähdään yhdellä silmäyksellä
VAHANEN
Olemme kiinteistö- ja rakennusalan suomalainen konsulttikumppani, joka ottaa vastuun onnistumisesta. Johdamme hankkeen yhdessä laadukkaasti maaliin. Palvelemme asiakkaitamme Suomessa 11 paikkakunnalla noin 450 asiantuntijan voimin.
Vahanen Monitoring Services
Panostamalla uusiin toimintatapoihin ja kehittämällä uusia konsepteja vastaamme asiakkaidemme nykyisiin ja tuleviin tarpeisiin. Haluamme proaktiivisesti tuottaa heille lisäarvoa ja hyvän asiakaskokemuksen.
Finanssi
Liiketoiminta- ja järjestelmämäärittely
Asiakkaalle määriteltiin ja ohjeistettiin varallisuudenhoitoon ja erityisesti pääomajärjestelyihin liittyviä järjestelmiä ja prosesseja. Kyseessä oli iso EU:n sääntelyhanke, joka toteutettiin ketterin menetelmin – SaFe.
Hyödyt asiakkaalle
- pystytään tarjoamaan EU:n sääntelyn mukaisia palveluita asiakkaille
- lisääntynyt tietoturvallisuus ja parantunut integroitavuus
- yhtenäinen toimintatapa muiden EU:n finanssilaitosten kanssa
Avainasioita: liiketoiminnan määrittely, järjestelmien määrittely, SAFe, Scrum, Kanban, käyttäjätarina
Teron asiakkaita vuosien varrelta
Energia
Liiketoiminnan kehittämisen menetelmä
Asiakkaalle tuotettiin liiketoiminnan kehittämismenetelmä, jolla asiakas saa tehokkaasti aikaiseksi halutun muutoksen liiketoiminnassa ja luotua uutta liiketoimintaa. Määrämuotoisesti kuvatun tilannekuvan ja muutosmallin kautta saavutetaan tavoiteltava liiketoimintamalli ja palvelut vastaamaan asiakkaan ja sidosryhmien tarpeita.
Hyödyt asiakkaalle
- asiakkaasta sekä kumppanista saadaan tyytyväisempiä selkeästi kuvatun ja kommunikoidun rajapintamallin avulla
- pystytään tarvittaessa reagoimaan nopeasti keskittymällä heti muutokseen ja sen toimeenpanoon, kun on olemassa selkeä tilannekuva nykytoiminnallisuudesta
Avainasioita: visio, strategia, prosessimallintaminen, liiketoimintatiedot, asiakaskokemus
Kansallinen turvallisuus
Prosessimallintaminen ja vaatimusmäärittely
Asiakkaalle tuotin prosessikartan, pääprosessien prosessikortit, prosessihierarkian sekä halutusta osasta toiminnallisuutta työnkulkukaaviot.
Lisäksi kuvasin liiketoiminta- ja järjestelmävaatimuksia sitä mukaa kun niitä työn edetessä tuli esille.
Hyödyt asiakkaalle
- prosessikartan avulla saadaan yleiskuva organisaation toiminnasta
- selkeästi kuvattujen pääprosessien avulla kokonaisuuden hahmottaminen helpottuu
- työnkulku visualisoi yksityiskohtaisemmin tarkemman tason toimintaa
Avainasioita: visio, strategia, prosessimallintaminen, prosessikartta, prosessikortti, prosessihierarkia, prosessin kulku, työnkulku, vaatimusmäärittely
Eläkevakuutus
PMO – Project Management Office
Asiakkaan edunvalvontaa erittäin mittavassa järjestelmän uudistushankkeessa, jossa oli monia eri toimittajia, mutta myös useita asiakkaita.
Tehtävät
- vaatimushallintamenetelmän ja -välineen sovittaminen, jalkautus ja koulutus
- projektitoimistossa (PMO); projektipäälliköiden mentorointi ja tukeminen
- riskienhallinta, katselmoinnit
- muutoshallintaprosessin ja laadunvarmistusmenetelmän sovittaminen sekä jalkautus
Hyödyt asiakkaalle
- tarvittavat menetelmät ja välineet hankkeessa asiakkaalle sekä toimittajille käyttöön
- projektipäälliköille yhtenäiset toimintatavat
- laadun varmistus katselmointien avulla
- monen toimittajan monipuolisen muutoshallintaprosessin käyttöönotto
- hankkeen ja liiketoiminnan riskien hallinta
Avainasioita: vaatimushallintamenetelmä, vaatimushallintaväline, Project Management Office (PMO), riskienhallinta, muutoshallinta, laadunvarmistus, katselmointi, koulutus, mentorointi, jalkautus, käyttöönotto
Finanssi
Kapasiteetinhallintaprojektin projektipäällikkyys
Projektin tavoitteena oli varmistaa asiakkaan järjestelmien kapasiteetin kestävyys veronpalautuksessa. Asiakkaalla oli tulossa ensimmäisen kerran käsiteltäväksi kaikki Suomessa annetut veronpalautukset (n. 2,1 miljardia euroa ja 3,3 miljoonaa veronmaksajaa). Aikaisemmin maksut oli jaettu suurimpien pankkien kesken.
Asiakkaalla oli myös hieman aikaisemmin otettu käyttöön SEPA maksut, jotka olivat muuttaneet maksatusprosessia.
Projektissa tuli läpikäytäväksi koko maksamisen prosessi sekä testattavaksi kaikki järjestelmät, jotka maksamiseen liittyivät. Oli löydettävä kaikki pullonkaulat ja korjattava ne ennen kuin voitiin olla varmoja kapasiteetin riittävyydestä.
Mittavien testien ja järjestelmämuutosten jälkeen luotiin koko SEPA veronpalautusprosessin seurantamenetelmä, jonka avulla voitiin jatkuvasti seurata maksujen eteneminen alkaen siitä, kun verotoimisto siirsi pankin tilille maksuaineiston ja jatkuen siihen, kun kaikkien pankkien asiakkaat lopulta saivat rahansa tileilleen.
Projektissa onnistuttiin täydellisesti. Kaikki maksut saatiin ajoissa asiakkaiden tileille. Sitten olikin aika juhlistaa menestystarinaa kuohuvalla juomalla.
Hyödyt asiakkaalle
- asiakas pystyi näyttämään, että valinta veronpalautusten maksajaksi oli osunut oikeaan pankkiin
- veronpalautusprosessi on toiminut tuolloin luotujen periaatteiden ja käytäntöjen mukaisesti joka vuosi yhtä tehokkaasti
Avainasioita: projektipäällikkö, kapasiteetin hallinta, suorituskykytestaus, kuormitustestaus, järjestelmämuutokset
Finanssi
PMO – Project Management Office
Asiakkaan edunvalvontaa erittäin mittavassa järjestelmän uudistushankkeessa. Hankkeessa otettiin SEPA maksut käyttöön. Hankkeessa oli useita projekteja, jotka etenivät rinnakkain.
Tehtävät
- vaatimushallintamenetelmän ja -välineen sovittaminen, jalkautus ja koulutus
- projektitoimistossa (PMO); projektipäälliköiden mentorointi ja tukeminen
- laadunvarmistusmenetelmän jalkautus
- riskienhallinta, katselmoinnit
- muutoshallinta
Hyödyt asiakkaalle
- tarvittavat menetelmät ja välineet hankkeessa asiakkaalle sekä toimittajille käyttöön
- projektipäälliköille yhtenäiset toimintatavat
- projektien laadunvarmistus
- hankkeen ja liiketoiminnan riskien hallinta
Avainasioita: vaatimushallintamenetelmä, vaatimushallintaväline, Project Management Office (PMO), riskienhallinta, muutoshallinta, laadunvarmistusmenetelmä, katselmointi, koulutus, mentorointi, jalkautus, käyttöönotto
Palveluala
Tietohallinnon operatiivisten toimintojen tarvekartoitus
Asiakkaalle tehtiin tietohallinnon operatiivisten toimintojen tarvekartoitus sekä dokumentointiohjeita ja -pohjia muun muassa projektinsuunnitteluun, muutos- ja kehityspyyntöjen hallintaan sekä järjestelmän ylläpitoon.
Hyödyt asiakkaalle
- valmius lähteä kilpailuttamaan palvelupyyntöjen hallintajärjestelmiä
- valmius sovellusten kehittämisen ja ylläpidon dokumentointiin
Avainasioita: tarvekartoitus, prosessimallintaminen, sovelluskehitysohjeet ja -pohjat
Terveydenhoito
Asiakkaan edunvalvonta ja laadunvarmistus
Asiakkaan edunvalvonta ja laadunvarmistus; hanke- ja projektipäällikkönä mm. taloushallinto-, migraatio- ja bi-toimitusprojekteissa. Vaatimusmäärittely, määrittely, prosessimallintaminen, arkkitehtuurikuvaukset.
Tehtävät
- hankepäällikkönä kahden fuusioituvan yrityksen migraatioprojektissa
- projektipäällikkönä taloushallinnon järjestelmän toimitusprojektissa
- projektipäällikkönä laitehankintaprojektissa
- projektipäällikkönä ja vaatimusmäärittelijänä business intelligence toimitusprojektissa
- laadunvarmistus, riskien hallinta, muutoshallinta
Hyödyt asiakkaalle
- kahden fuusiotuvan yrityksen prosessit yhteneväiseksi ja järjestelmäkonfiguraatio ajan tasalle
- asiakas maksaa vain niistä järjestelmäpalveluista sekä laitteistoista mistä se hyötyy
- lääketieteellisten yhteenvetojen ja tilastojen avulla pystytään tekemään nopeita analyyseja ja palvelemaan mm. yritysasiakkaita paremmin
Avainasioita: projektipäällikkö, hankepäällikkö, vaatimusmäärittely, migraatio, laitehankinta, järjestelmän toimitus, business intelligence (BI), laadunvarmistus, riskien hallinta, muutoshallinta, SLA
Eläkevakuutus
Vaatimusmäärittely ja määrittely
Järjestelmien vaatimusmäärittely ja määrittely.
Hyödyt asiakkaalle
- vaatimusten mukaiset liiketoimintaprosessit ja niitä tukevat järjestelmät saadaan suunnitelman mukaisesti käyttöön
- järjestelmissä toimii vain haluttu toiminnallisuus, eikä makseta turhista ominaisuuksista, joita ei koskaan tultaisi käyttämään.
Avainasioita: vaatimusmäärittely, määrittely
Kansallinen turvallisuus
Vaatimusmäärittelyn ja määrittelyn koulutus, mentorointi, katselmointi
Vaatimusmäärittely- ja määrittelyprojektin kouluttaja, mentori, katselmoija ja projektipäällikkö.
Hyödyt asiakkaalle
- asiakkaalle ja toimittajille saatiin projektin käyttöön tehokas yhtenäinen menetelmä vaatimusmäärittelyyn ja määrittelyyn
- katselmointipalvelulla varmistettiin vaatimusmäärittelyn ja määrittelyn laatu sekä menetelmän mukaisuus
Avainasioita: vaatimusmäärittely, määrittely, katselmointi, koulutus, mentorointi, projektipäällikkö
Finanssi
Vaatimusmäärittelyn ja määrittelyn koulutus, mentorointi, katselmointi
Vaatimusmäärittely- ja määrittelyprojektin kouluttaja, mentori, katselmoija ja projektipäällikkö.
Hyödyt asiakkaalle
- asiakkaalle saatiin käyttöön tehokas yhtenäinen menetelmä vaatimusmäärittelyyn ja määrittelyyn
- katselmointipalvelulla varmistettiin vaatimusmäärittelyn ja määrittelyn laatu sekä menetelmän mukaisuus
Avainasioita: vaatimusmäärittely, määrittely, katselmointi, koulutus, mentorointi, projektipäällikkö
Telekommunikaatio
Asiakkaan edunvalvonta – Integrointipalvelun tuottaminen
Asiakkaan edunvalvonta. Integrointipalvelun tuottaminen monitoimittajaympäristössä: sovelluskehitysmenetelmät, projektien ja projektisalkun hallinta, tuki projektipäälliköille, EAI.
Hyödyt asiakkaalle
- integrointipalvelu monitoimittajaympäristössä
- laadukas toimiva sovelluskehitysmenetelmä
Avainasioita: asiakkaan edunvalvonta, integrointi, sovelluskehitysmenetelmä, projektihallinta, projektisalkun hallinta, EAI, ETL
Lentoyhtiö
Vaatimusmäärittely ja määrittely
Järjestelmien vaatimusmäärittely ja määrittely.
Hyödyt asiakkaalle
- vaatimusten mukaiset liiketoimintaprosessit ja niitä tukevat järjestelmät saadaan suunnitelman mukaisesti käyttöön
- järjestelmissä toimii vain haluttu toiminnallisuus, eikä makseta turhista ominaisuuksista, joita ei koskaan tultaisi käyttämään
Avainasioita: vaatimusmäärittely, määrittely
Vakuutus
Määrittely ja projektipäällikkyys
Kuluttajille internetissä tarjottavan Vahinkoilmoitus- sekä Vakuutuspalvelujärjestelmän määrittely ja projektipäällikkyys.
Hyödyt asiakkaalle
- toteutettiin liiketoiminnalle lisäarvoa tuottavia osajärjestelmiä asiakkaan haluaman syklin mukaisesti
- määritysten mukainen järjestelmä saatiin suunnitelman mukaisesti käyttöön
- järjestelmissä toimii vain haluttu toiminnallisuus, eikä makseta turhista ominaisuuksista, joita ei koskaan tultaisi käyttämään
Avainasioita: ensimmäinen internetissä kuluttajille tarjottu vakuutusjärjestelmä, määrittely, toteutus, inkrementaalinen toteutus (nykyisin sprint), java, projektipäällikkyys
Palveluala
Vaatimusmäärittely ja määrittely
Korusähke- ja eKortti –järjestelmien vaatimusmäärittely, määrittely ja suunnittelu sekä projektipäällikkyys.
Hyödyt asiakkaalle
- asiakkaalle tuotettiin uusia liiketoiminta- ja ansaintamalleja tukevia järjestelmiä
- määritysten mukaiset järjestelmät saatiin aikataulun mukaisesti käyttöön
Avainasioita: ensimmäinen internettiin toteutettu Korusähke ja eKortti-järjestelmä, määrittely, toteutus, esikatselu
Ministeriö
Vaatimusmäärittely, määrittely ja prototyypin tekeminen
Johdon järjestelmän (Business Intelligence) vaatimusmäärittely, määrittely sekä prototyypin teko.
Hyödyt asiakkaalle
- asiakkaan johdolle päätöksentekoa tukeva järjestelmä
- järjestelmissä toimii vain haluttu toiminnallisuus, eikä makseta turhista ominaisuuksista, joita ei koskaan tultaisi käyttämään
Avainasioita: Busines Intelligence (BI), vaatimusmäärittely, määrittely, prototyyppi
Kansallinen turvallisuus
Määrittely, suunnittelu ja projektipäällikön tehtävät
Metsänhoito- ja kiinteistöjärjestelmien määrittely- ja suunnittelu. Toteutuksessa hyödynnettiin myös paikkatietoja. Projektipäällikkö.
Hyödyt asiakkaalle
- asiakkaalle lisäarvoa tuottavia paikkatietojärjestelmiä
- järjestelmissä toimii vain haluttu toiminnallisuus, eikä makseta turhista ominaisuuksista, joita ei koskaan tultaisi käyttämään
Avainasioita: paikkatieto, määrittely, suunnittelu, projektipäällikkyys